ProSit Bike Fit - Kerékpár testreszabás

létrehozva: 2016.05.19

Mire számíthatsz a testreszabás során?

ProSit Bike Fit - kerékpár testreszabás

Üdvözöl Téged a Speed-Way csapata, és személy szerint én is, Bacsek Zoltán. A ProSit Cycling körébe tartozó szolgáltatások hozzám tartoznak, így a ProSit Bike Fit / kerékpár testreszabás is.

A kerékpár testreszabás során a magasságodhoz, testarányaidhoz, és egyéb fizikai adottságaidhoz (pl. hajlékonyság) állítjuk be a kerékpárod, a hozzád legjobban igazodó kiegészítőkkel. Tehát a kényelmetlen, rosszul beállított kerékpárt, nyerget vagy a lábadat nem megfelelően tartó cipőt nem „megszokni” kell, hanem mindezeket hozzád hangolni, igazítani.

A kerékpár testreszabás azokra a pontokra fókuszál, amelyek a kerékpáros és kerékpárja közti fizikai kapcsolatokat adják. A célunk az, hogy ezeken a pontokon a legoptimálisabb kölcsönhatásokat hozzuk létre.

Ezen fő pontok:

  • a megfelelő nyereg és annak helyes pozíciója. A beállítást itt kezdjük. Ha sikerült kiválasztani az adott felhasználási területhez ajánlott (túrázás, mtb, országúti versenyzés, stb.) és az adottságaidhoz, ülőgumóid távolságához igazodó nyerget, ennek horizontális és vertikális pozíciója továbbá megfelelő, a nyereg profiljához igazodó dőlésszögének kiválasztása az alapja, kiindulópontja a beállításnak. A megfelelő nyeregmagasság indikátora a hatékony pedálozásnak, a lábizmok hatékony működésének, a térdízületre jutó terhelés csökkentésének. A helyes nyeregpozícióból felvett testtartás határozza meg  a hát, karok, kézfej pozícióját, továbbá a kerékpár kormány ideális helyzetét.  

 

  • a hajtást befolyásoló pedál – stopli – cipő - lábfej kapcsolata. A „hajtóműved” sajátosságai: boltozat emelkedése, bokasüllyedés, lábhossz, stb. egyénenként és akár a jobb és bal láb viszonylatában is eltérhet. Mivel ez a pont felelős a leghatékonyabb erőátvitelért, így a helyes pozíció kialakítása elsőrendű fontosságú. 
  • kormány pozíciójának beállítása függ a kerékpáros céljaidtól és a testi adottságaidtól. Pozíciója a nyereghez képest döntő fontosságú mind magassági értelemben, mind pedig a távolságát tekintve a nyereg orrához képest. A megfelelő méretű (optimális felsőcső hosszal és homlokcső magassággal rendelkező) kerékpáron ezt a kormányszárral és annak magassági pozicionálásával érjük el. A jó pozícióban lévő kormány akkor lesz kényelmes és akkor leszel hatékony, ha a testi adottságaidhoz igazodó, megfelelő szélességű kormányt választasz, melynek az egyéb méretei, összes szöge, íve igazodik hozzád. Megfelelő szögállásban kerül beépítésre, melyen a fékváltókar fogása és használata is problémamentes.

 

Mire számíthatsz a testreszabás során?

Egy rövid beszélgetéssel kezdünk a kerékpározási/sportolási szokásaidról, céljaidról, és az esetleges panaszokról.

Igyekszem teljesen feltérképezni a kiindulási állapotot és az előzményeket. (Mióta, milyen gyakran kerékpározol és mennyit? Volt-e komolyabb sérülésed, műtéted? Stb.)

A beszélgetést egy anatómiai felmérés követi. Hajlékonyságot, az izmok kötöttségét, kar és lábhossz különbséget mérek, melyek eredményei fontos szerepet játszanak a beállítás során. Különös figyelmet fordítok a lábfejre, ugyanis a nem megfelelően támogatott láb önmagában is sok probléma forrása.

Megfigyeléseimet, méréseimet mindig összekötöm azzal, ahogy a kerékpáron ülsz, hajtasz. Sokszor ez a legbeszédesebb számomra.

A kerékpáron két fő szempontból vizsgálom a pozíciódat:

  • A kerékpár vonalában felállva, a kiegyensúlyozott hajtást, a hajtás szimmetriáját figyelem. Az ember alapvetően aszimmetrikus, a kerékpár és a hajtás ezzel szemben szimmetrikus mozgást követel tőlünk. A kapcsolódási pontoknál (talp – cipő - pedál) kell megteremteni az összhangot, máskülönben ízületi és izomfájdalom, jelentkezhet. Apró változtatásokkal igyekszem a cipőt, stoplit úgy hangolni, hogy az tökéletes közvetítő elem legyen közted és kerékpár közt. Figyelem a lábfej állását, a térd mozgását és a csípő csavarodását, elbillenését.

 

  • Oldalirányból nézve keresem a megfelelő súlypont elosztást a kerékpáron. Mérem a felsőtest szögét és beállítom a legideálisabb kormánypozíciót a vállnak, a hátnak és a karoknak.

 

A beállításhoz nem csak ízületi szögmérőre és függőre hagyatkozom, hanem az előzetes felmérésekre és a kerékpározási stílusodra is.

A két végletet, melyek közt meg kell találnunk a hozzád illő beállítást:

  • Kényelmes fitness pozíció, mely hosszútávon is komfortérzetet biztosít nagyobb intenzitás esetén is.
  • A kerékpár kezelhetőségét, irányíthatóságát és az aerodinamikát figyelembe vevő beállítás mely hosszú távon többletterhelést rak a hát alsó részére vagy a nyakra.

Ezeket a beállításokat egyéni céljaid határozzák meg. Más beállítást használunk egy túra-országútisnál, mint egy teljesítményorientált versenyzőnél. Az igényeket az is módosíthatja, ha a megszokottnál többet/kevesebbet edzel vagy lefogytál/felszedtél pár kilót.

A ProSit Bike Fit elsősorban a kerékpározással, mint sporttal foglalkozó országútisoknak, triatlonosoknak és montisoknak szól.

Fontosnak tarjuk kiemelni, hogy a folyamat végére nem egy kerékpárt vagy egy kerékpár márkát szeretnénk neked eladni, hanem abban segítünk, hogy az aktuális kerékpárodból és magadból a legtöbbet hozd ki, illetve irányt mutatunk a továbblépéshez. Egy sikeres testreszabás eredményeképpen a kerékpár gyakorlatilag „eltűnik” alattad, így pedálozás közben csak a saját képességeid lesznek meghatározók, és kiaknázhatod a magadban rejlő lehetőségeket. Mindig elmondom én mit, látok, mit javaslok, a döntéseket pedig együtt hozzuk meg!

Egy kerékpár testreszabás 2.5 órát vesz igénybe, itt a boltban, nyitvatartási idő előtt végzem, általában 9:30-12:00-ig.