Specialized Roubaix kerékpárok - az endurance országútik non plus ultrája

létrehozva: 2019.07.17

 

 

A kétezres évekre az országúti kerékpárok fejlödése egy olyan ponthoz érkezett, ahol a hobbi kerékpárosok és az amatőr sportolók már nem találták az összhangot, a kényelmet és az élvezetet ezeken a kétkerekűeken.

A teljesítményorientált megoldások sora eltávolította az országúti kerékpárokat a nem versenycélú falhasználástól. A másodpercek lefaragására kihegyezett könnyű, nagyon merev kerékpárok, az aero pozíció, és az ergonómiai szempontokat figyelmen kívül hagyó kialakítás csak a legszívósabb kerékpárosokat hagyta meg az országútik nyergében.

A Specialized is rájött erre, ezért 2003-ban feltámasztotta a korábbi Sequoia modellt, melynek geometriája, kialkítása a könnyedebb kerékpározás és a hosszú túrázás céljainak már tökéletesen megfelelt.

A modell sikerét és létjogosultságát látva a Specialized 2004-ben útjára indította a Roubaix családot, amely a komfort országútik egyik meghatározó alakja lett

A Roubaix kerékpárok kialakítása a komfort és a teljesítmény keveréke lett. Megjelent a Roubaix SL széria, melynek versenyorientált felhasználhatóságát mi sem bizonyítja jobban, mint Tom Boonen 2008-as és 2009-es Paris–Roubaix győzelme az SL2 verzió nyergében.

 

Specialized Roubaix kerékpár

 

 

 

A sikerek további lendületet adtak a fejlesztésnek, a 2010-es, SL3 verzió a Tarmac vázkialakításának és geometriájának jegyeivel, Zertz csillapítással, belső kábelvezetéssel, extra alacsony tömeggel ismét Paris-Roubaix győzelmet eredményezett, ezúttal Fabian Cancellaranak.

A 2012-es SL4-ben debütált többek között a CG-R nyeregcső is, és Tom Boonen ismét, majd a következő évben Niki Terpstra is magasra emelhette a kockakő trófeát a 257 kilométernyi pokol után.

Az egyedülálló, 5 Paris-Roubaix győzelem után, 2017-re a korábbi verziókhoz képest egy teljesen megújult Roubaix debütált. Ez semmilyen módon sem viselte nyomait az előző verzióknak, talán csak a vele szemben támasztott elvárások voltak az elődökhöz mérhetőek.

Olyan komfortnövelő megoldások kerültek az új modellbe, mint a FutureShock. Ez az országútikban forradalmi rugózóelem már önmagában is nagy lépés a kényelem irányába, de nagy magabiztosságot is nyújt a felhasználóknak a kerékpár kezelésénél. Ez a rugózó elem kisimítja alattunk az utat, könnyed kerékpárkezelést tesz lehetővé, és ennek folyományaként tehermentesít minket. A Future Shock előnye, hogy a rugózó elem érdemben nem változtatja meg a kerékpár tökéletesre hangolt geometriáját és a kiváló irányíthatóságot, miközben 20 mm mozgást engedélyez.

 

 

 

Az ízig-vérig agilis országúti geometria Rider-First Engineered metódussal készült, így testmagasságtól függetlenül nyújt ugyanolyan kényelmet és merevséget minden felhasználójának. A CG-R nyeregcső és annak speciális módon történő megfogása a kerékpár hátsó részének is hasonló komfortot adott, mint a FutureShock-al ellátot első traktus. Természetesen ez a modell sem maradhatott Paris-Roubaix trófea nélkül, a győzelmet Peter Sagan szállította 2018-ban. (videó itt)

 

specialized roubaix sagan

 

 

 

 

A Specialized Roubaix a komfort/endurance kerékpárok non plus ultrája lett, aki egyszer bringázott már Future Shock-kal, szinte el sem tudja képzelni a kerékpározást nélküle. Kérdéses volt, hova lehet még tovább lépni komfortban egy országúti kerékpáron, úgy, hogy az ne veszítsen sportosságából.

 

Hát így: Specialized Roubaix 2020

 

 

Állandó dilemma a kerékpárosok körében: "Válasszam az aerot, a könnyűt, vagy a komfortosat? A sebesség oltárán áldozzam fel a komfortot, vagy a mérlegnél húnyjam be a szemem, ha aerot szeretnék?"

Milyen válasz született erre a dilemmára Morgan Hill-ben? A közelmúltban több olyan modell is megújult, amelynek tervezése és gyártása során a Specialized elmondhatta, miden tudásuk benne van az adott felhasználási területen. Így született meg 2018-ban az aktuális Stumpjumper, és most így debütál az új  Specialized Roubaix kerékpár is. A Roubaix egzakt, mérhető paraméterekkel igazolja azoknak az ellentéteknek a feloldását, amelyekre néhány mondattal ezelőtt mutattunk rá. Hogy valóban ott van a helye a két másik országúti testvér, Tarmac és a Venge mellett, azt az is mutatja, hogy tömegét tekintve könnyebb, mint a Venge, és jobb aero tulajdonságal rendelkezik, mint a Tarmac SL6.

„Élvonalbeli tervezéssel és a legmodernebb, szilícium völgyi technológiával egy olyan kerékpárt fejlesztettünk, ami könnyebb a Venge-nél és aerodinamikusabb a Tarmac-nál. Az új Roubaix. A technikailag legfejlettebb kerékpár, amit valaha készítettünk.

 

 Specialized Roubaix Expert 2020 kerékpár

 

 

A rezgéselnyeléssel rendelkező országúti kerékpár semmiképpen sem ördögtől való dolog. Gondoljunk bele, a legsimább versenypályán közlekedő versenyautók is rendelkeznek csillapítást adó felfüggesztéssel, ugyanilyen megfontolásból az országúti kerékpárok teljesítménye is növelhető, miközben a kerékpárost érő fárasztó hatások és igénybevételek mennyisége is hatásosan csökkenthető. FutureShock sikere és népszerűsége a koncepció továbbélését vetítette előre, néhány változtatással, fejlesztéssel. A Roubaix modellekben debütált verzió után a Diverge, majd a Sirrus X kerékpárokban is helyet kapott a csillapítás.

Az új Roubaix kerékpárok FutureShock 2.0 csillapítása az előző verzióhoz képest változatlan, 20mm úttal, de módosított, progresszívabb mozgással és lockolási lehetőséggel rendelkezik.

 

specialized roubaix 2020

 

 

A lockolást a kormányszár tetején található eltekerhető zárókupakkal végezhetjük. A rugozó elem elődjéhez képest egy visszaútcsillapítással is kiegészült. Ez a 2.0 verzió a Roubaix ExpertRoubaix Pro és S-Works Roubaix modellekbe került beépítésre. A Roubaix, a Roubaix Sport és Roubaix Comp verziók is továbbfejlesztett rugozóelmmel, a FutureShock 1.5-el rendelkeznek, de ez a lockolási opciót nem tartalmazza. Élesszemű rajongók kiszúrták: Sagan 2018-as Paris-Roubaix győzelme alatt a befutó előtt nemsokkal kicsit „babrált” a kormányszáron, ő ekkor már a 2.0 prototípus felkeményítését végezte versenykörülmények között az utolsó, sima burkolatú szakaszra.

 

 

specialized roubaix expert

 

 

A továbbfejlesztett FutureShock-al a kerékpár és kerékpáros első kapcsolódási pontjait sikerült is tovább javítani, de lássuk, mi van a másik fontos kapcsolati ponttal, a nyereg környékével. A korábbi Roubaix kerékpárokba épített S-Works CG-R nyeregcső műszakilag egy tökéletes, tudását tekintve pedig egy páratlan alkatrész, egyedüli hátrányként talán csak a kissé megosztó megjelenést hozhatjuk fel. Ezért az új Roubaix modellekben debütál az S-Works Pavé nyeregcső amely működését tekintve hozza az előd sikerességét, míg megjelenésében az SL6 Tarmac D-Shape nyeregcsővére hasonlít, ami igen komoly vonzerőt kölcsönöz a kerékpárnak. A mélyen elhelyezett nyeregcső-befogás is a komfortot szolgálja, de ezt szintén az elődtől örökölte az új Roubaix. A korábban alkalmazott Phenom nyergek is jól teljesítettek a komfort oszágútik világában, de a megújult modellcsalád már a közelmúlt legsikeresebb nyergével, a Power-el szerelve érkezik.

 

 

specialized power nyereg

 

 

A Specialized Roubaix országútiként és a legmagasabb szintű versenykerékpárként azért lehet ilyen sikeres, mert a komfortot biztosító megoldások nem torzítanak az agilis geometrián, nem eredményeznek jelentős többletsúlyt és nem befolyásolják a kerékpár kezelését negatív irányban.

A váz tömege 900g 56 cm-es méretben, és Rider-First Engineered ™ metódussal készül a teljes méretsor. Ez azért is igen fontos, mert már nincs külön női komfort országúti modell a Specialized Ruby megszűnése után. A rengeteg mérés és gazdag adatbázisok azt igazolták, hogy sokszor nagyobb lehet a különbség egy-egy férfi között, mint általában a férfiak és a nők között, így nem indokolt a nemek megkülönböztetése a vázépítési gyakorlatban. A Roubaix már 44-es mérettől elérhető, és a korábban jelzett tervezési elvnek köszönhetően a kis vázméreteken is azt nyújtja a kerékpár, amit akár a legnagyobb, 64-es méretben. Az aero tulajdonságokon is igen nagy a hangsúly, a váz és csőformák a saját Win Tunnel mérésekkel, azaz szélcsatornás kisérletekben érték el végleges formájukat. A komfort oldalon még egy részletet érdemes feljegyeznünk: akár 33 mm széles külsőt is tehetünk kerékpárunkra, szélesre nyitva felhasználási területet.

 

 

specialized roubaix comp 2020

 

 

A teljes Specialized Roubaix kínálat a Specialized általánosnak mondható rendszere szerint került kialakításra, hat különböző felszereltségi szinttel. Vázszettként itt is csak S-Works verzióban érhető el.

Azt mindenképpen meg kell jegyeznünk, bármelyik modellt is választjuk a palettáról, a fő komfortot adó megoldások egyikéről sem kell lemondanunk. A váz minden modell esetén ugyanaz a Fact 10r karbonszövet-kialakítású darab, itt egyedül az S-Works modellek 11r szövete különbözik, ami csak az alapanyag megformálásában tér el. A Roubaix, Roubaix Sport és Roubaix Comp modellek a FutureShock 1.5, míg az Expert, Pro és S-Works modelek a 2.0 csillapítással érkeznek. A S-Woks Pavé nyeregcsövet is minden modellben megtalálod. A belépő szint Shimano Tiagrával de már hidraulikus tárcsafékkel, míg a felette lévő családok Shimano 105, Shimano Ultegra, illetve ennél magasabb szettekkel érkeznek. Az Expert családtól felfelé találsz karbon kerekeket a Roubaix kerékpárokon.  

 

 

A 2020-AS SPECIALIZED ROUBAIX KERÉKPÁR, ÁLTALÁNOS JELLEMZŐK:

 

FACT 10R karbonváz ( S-Works: FACT 11R )

 900 gramm alatti váz tömeg (56-os méret)

Pavé karbon nyeregcső integrált bilinccsel

Future Shock 2.0: visszaút-csillapítás, lockolási lehetőség  ( Expert, Pro, S-Works modellek)

Future Shock 1.5: visszaút-csillapítás ( Base, Sport, Comp modellek)

Max. 33 mm-es köpenyszélesség

BSA angol menetes középcsapágy

 

 

Specialized Roubaix árak / Specialized Roubaix paletta IDE KATTINTVA ÉRHETŐ EL!