"SKILL 1" kerékpárostechnikai-edzéssorozat

létrehozva: 2016.04.01

A "SKILL 1" edzéssorozat az alapvető technikai tudás elsajátításában segít, amellyel magabiztosabb és hatékonyabb kerékpáros lehetsz.

„Skill 1” országúti kerékpáros edzéssorozat

A technikai edzések célja az ügyesség, magabiztosság és így a biztonság fokozása a kerékpáron.  Az alapkurzus leginkább egy látásmód elsajátítására ad lehetőséget: lássuk, mi-miért történik az országúti kerékpárosoknál. Alapvetően sokat lehet tanulni a példaképektől, ha tudjuk, mit kell nézni. Hogy ki mire megy majd a „látással” és a tudással, az egyéni motivációtól és képességektől is függ.

A kerékpáros készségfejlesztő gyakorlatokon (technikai edzéseken) hagyományos országúti kerékpárral célszerű megjelenni (nem időfutam-, hanem országúti-kormánnyal). Ezen túlmenően pedig inkább edzésre (nem versenyre) használt felszereléssel – pl. kerékszettel. A teljesítménynek nincs jelentősége, csak az ügyességnek és a figyelemnek, tehát felesleges kockáztatni a drága eszközök épségét. Időfutam-kerékpárral sem lehetetlen gyakorolni, de  problémás esetekben sokkal nehezebb ráérezni a helyes gyakorlatra (kanyarvétel, kiállva hajtás). 

0. Alkalom
Rövid bemutatkozás után átbeszéljük, hogy mit jelent a kerékpár testre szabása (bike sizing és bike fit) , és hogy milyen elvek alapján állítják be a stoplit, nyerget és a kormányt a szakemberek. Ezek után áttérünk arra, milyen az ideális testtartás, miért fontos ez nekünk a soron következő gyakorlatok alatt, amelyekkel az egyéni képességeket igyekszünk csiszolgatni. Ellenőrizzük mindenki kerékpárját. Kicsit kerékpároztok és megbeszéljük, hogy kényelmi és kezelhetőségi szempontból megfelel e a kerékpárotok a következő edzéseken. Végül kialakítunk 8 fős csoportokat, a szerint, hogy kinek jó a későbbi kezdés. A következő hetekben reggel 7:00tól, 8:00tól, esetleg 9:00tól indulhatnak a csoportra bontott technikai edzések.

1. Alkalom
A kanyarodást vesszük górcső alá. A kanyarvételt 3 szakaszra bontva vizsgáljuk meg: rákészülés, kanyarvétel, továbbhaladás. Így könnyebb lesz ráérezni a gyakorlatban. Minden szakaszról elmondom a tudnivalókat, ezt a receptet kéne alkalmaznotok a gyakorlás során. Egyetlen, közepeses tempóval megkerékpározható kanyarkombinációban fogtok gyakorolni.

2. Alkalom
1,5 perces ügyességi körpályán gyakoroljuk a kanyarvételt. Többször megállunk majd pár kör után, hogy a hibákat megbeszéljük. A hibajavításra igyekszünk mindig kellő időt fordítani. Akkor tudunk hatékonyan együtt dolgozni és jól haladni, ha az edzések közt eltelt egy hetet saját motivációtól hajtva gyakorlással töltitek (ez történhet videók, képek elemzésével is, sőt). Így majd félszavakból megértjük egymást. A csoportot kettébontom. A két helyszínen párhuzamosan dolgozunk. A 2. pályán egyensúlyfejlesztő gyakorlatokat csináltok.

3. Alkalom
Az egyensúlyfejlesztő gyakorlatokkal folytatjuk. Ezt tartom a legnehezebb edzésnek. Megint 2 helyszínt építek ki, hogy hatékonyabban teljen az edzés. Főleg szűk ívű kanyarokra számítsatok bójával kijelölt pályán. Ismét nagyon fontos, hogy az óra anyagát magatok is gyakoroljátok majd!

  1. Alkalom
    Részben visszatérünk a 2. óra anyagához! Megint kettéosztom a csapatot. Egyrészt a rövid körpályán mutathatja be mindenki a kanyarvétellel kapcsolatos tudását. Nem a sebesség a lényeg, hanem a megbeszélt recept alkalmazása! A 2. pályán ügyességi és egyensúly gyakorlat lesz, de most nem szűk íveken, hanem lendületesebb nyomvonalon.
  2. Alkalom
    A csoportban kerékpározás alapjait beszéljük át. Megint csak a biztonságot tartom a legfontosabbnak. Elmondom, miből adódhat baleset forgalomban és mezőnyben. Pár egyszerű gyakorlat során megnézzük, hogyan kell egymáshoz igazodnotok. Főleg forgalmi helyzeteket fogunk szimulálni. Végül a legügyesebbek párosával felállva is végezhetnek egyensúlyfejlesztő gyakorlatokat.

Csütörtök esti edzések
Köszönöm szépen az eddigi munkádat! Ha van kedved, a továbbiakban bekapcsolódhatsz a csütörtök esti edzésekhez, mely minden csütörtökön 18:30kor indul a Speed-Way kerékpárbolttól. Az edzés kötetlen kerékpározás jellegű, mindig ugyan azon az útvonalon: 40perc sík Budakalászra – Üröm – Rózsadomb – Szépjuhászné 20:20. Több ponton is lehet rövidíteni! A résztvevők igénye szerint kicsit gyakorolhatunk is a forgalommentes szakaszokon.