Elektromos rásegítés rendszerek

Elektromos rásegítés rendszerek
Elektromos rásegítés rendszerek
Elektromos rásegítés rendszerek
Elektromos rásegítés rendszerek
Elektromos rásegítés rendszerek
Elektromos rásegítés rendszerek
Elektromos rásegítés rendszerek
Elektromos rásegítés rendszerek
Elektromos rásegítés rendszerek

Leírás:

Elektromos rendszer kalauz

A pedelec kerékpárok fő sajátosságai:

Hagyományos kerékpár kiegészítése egy elektromotorral, amely tekerés közben max. 250 W hozzáadott teljesítményt ad a kerékpárosnak, max 25 km/h sebesség eléréséig. A rásegítés csak pedálozás közben jelentkezik, a pedálozás abbahagyása a rásegítés azonnali megszűnésével jár. Szintén megszűnik a rásegítés a 25 km/h sebesség elérésénél. A két teljesítményérték felső határának rögzítése és a csakis kizárólag hajtás közben jelentkező rásegítés biztosítja az eszköz kerékpár jellegét. A pedelec (pedal+electric+cycle) rendszer támogatása főleg emelkedőn, továbbá kigyorsításkor érezhető, a rásegítés mértéke szabályozható.

Az elektromotor energiaellátását a kerékpárra szerelt Lithium-Ion akku szolgáltatja. Az akkumlátorok elhelyezése korában látható helyeken történt (alsó- és nyeregvázcsövön, vagy a hátsó csomagtartó alatt), ez azonnal felismerhetővé tette az „elektromos biciklit”, viszont az utóbbi időben elterjedt a vázban történő integrált. Ez a kialakítás esztétikusabb és közelebb visz a hagyományos kerékpárok megjelenéséhez, kevésbé tapasztalt szemlélőnek elsőre nem is fedezhető fel a különbség normál kerékpárokhoz képest. Az akkumlátorok kapacitása jellemzően 300-675 Wh. A rendszer hatótávolsága függ az igénybe vett rásegítés mértékétől, domborzati viszonyoktól, a felhasználás karakterisztikájától, a kerékpáros súlyától, stb. Így a hatótáv viszonylag nagy spektrumban, kb. 35-150 km között szór. Az új felhasználóknak segítséget a közelítő hatótávolság táblázatok nyújtanak. Az akkumlátor teljes lemerülése után az eszköz tovább használható általános, rásegítés nélküli kerékpárként.

Az elektromos motorokat tekintve az utóbbi évek óriási innovációjának köszönhetően 2017-re nagyon magas műszaki tartalommal léptek piacra a nagy gyártók. A legjobbat nem is lehet kiválasztani, bármelyik kerékpáros szegmenset tekintve újrarendeződik az erősorrend. Az Sr Suntour hátsó agymotorjait találod a piac legolcsóbb, belépő szintű modelljeiben, pl: Bulls Big Free, de a Suntour legfejlettebb terméke gyorsítja akár 45 km/h -ra a brutális teljesítményre képes Bulls Greenmover E45 erőgépeket, 500 W addicionális teljesítménnyel. A hátsó agymotorok előnye, hogy a hozzáadott plusz teljesítményt közvetlenül a hátsó, hajtott kerékre adják át, nem túlterhelve a normál hajtást, láncot és váltást. A hátsó agymotoros kerékpár kialakításának további pozitív hozadéka a normál középrész, így ezek akár háromtányéros hajtóművet is fogadnak, ezáltal ezekből építhető járatos, 3*10 sebességes kerékpár. Az már csak hab a tortán, hogy a hátsó agymotorok működnek a legalacsonyabb zajjal. Így jutunk el a Bulls Greenmover Lavida és Lavida Plus kerékpárokhoz. És ha nem lenne meggyőző ezután sem, az Alber motorokkal szerelt Lavida kerékpárok még elektromos visszatöltésre is képesek fékezés közben.

A Shimano Steps család kisebb teljesítményű, általános felhasználásra szánja az E6000 szériát (50 Nm / 250 W), ezeket találod majd a városi és kirándulásra szánt kerékpárokon, pl: Merida eSPRESSO sorozat. A 6000-es széria mellé a Shimano letette az asztalra az E8000 családot is. Megnövelt, 70 Nm nyomatékkal és rendkívül kifinomult hajtásrásegítéssel a teljesítményorientált terepkerékpározás alapja lehet. Mivel a japán cég elektromos váltószetteket is készít, így az elektromos rásegítés és váltás kombinálása teljesen egyedi, és példa nélküli megoldásokat, igazi ínyencségeket hozott. Az elektromos rásegítés monitorozza a hajtást, a nyomatékot, láncfeszességet, így a váltást ehhez hangolja. Alfine Di2 elektromos agyváltóval kombinálva indulásnál beállítás függvényében akár könnyebb fokozatra is vált nekünk automatikusan. Az E-tube rendszer segítségével egy sor ellenőrzési, beállítási, programozási feladatot el tudunk ellátni. Az egy azon gyártónak köszönhetően, az elektromos váltás és rásegítés akár egy kijelzővel is működik, a váltókar és a rásegítés fokozatállító kar azonos dizájnnal készül, így egészen biztosan a Steps esetén kaphatjuk a legletisztultabb, legegységesebb dizájnt és integrációt a kezelés tekintetében. Mondjuk egy ilyen kerékpáron: Bulls E-Core

Az utóbbi tíz év ugrásszerű fejlődésének, pedelec térhódításának zászlóshajója volt a Bosch az elektromos meghajtások terén. A modern meghajtási rendszerek úttörője. Jelenleg három rendszert kínálnak, erősorrendben: Active Line, Performance Line, és az extrém felhasználást megcélzó Performance Line CX. Az „alap” Intuvia kijelző is nagy tudású, de a közelmúltban fejlesztett, színes Nyon kijelző esetén egy GPS-el és sok extrával felszerelt komputert kapunk a kerékpárunkhoz. A három különböző kapacitású (300; 400; 500 Wh) akku a három különböző teljesítményű motorral variálva a teljes kerékpáros szegmens lefedhető velük. A Performance Line CX hamar kedvence lett a nagy gyártók teljesítményorientált e-montijainak. Az elektromos középmotor kialakításánál arra is figyeltek, hogy kisebb szélességű eszközt fejlesszenek, így a sportos kerékpározás élményéhez is közelebb jutunk a kisebb „Q” faktorral. Nekünk most mégis egy másik szegmens másik kétkerekűje ugrik be, ahol a CX motorból 350 Wattot is kipréselhetünk tartósan, akár 45 km/h sebességig gyorsítva a kerékpárunkat, így ez a kerékpár egészen egyedi élményt fog nyújtani: Daily-E Grinder.

Habár a rendszerek közel azonos színvonalon állnak, az előző években mégis a Brose egy picit a többiek fölé pozicionálhatta magát. Nominálisan az ő motorjaik képesek a legnagyobb nyomatékra. Azt meg kell jegyeznünk, hogy önmagában a nyomaték érték még nem minden, mert a motor teljesítmény leadásának a karakterisztikája is fontos. Így fordulhat elő, hogy a Bosch Performance Line széria a kisebb névleges teljesítmény ellenére hasonló érzést adhat a Brose motorok teljesítményéhez. A Brose középmotor belső felépítése picit különbözik a többi középmotortól, ez a rendszer bír a legkisebb energiaveszteséggel, ráadásul a szíjjal történő belső erőátvitelnek köszönhetően a mérhető motorzaj közelebb áll a hátsó agymotorokéhoz. Továbbá a középmotorjuk mérete viszonylag kicsi, kialakítása kedvezően elhelyezhetővé teszi a középrész környékén, és a váz alsócsövébe integrált akkuval együtt talán leginkább ez simul be a kerékpár testébe, így jöhetnek létre a legízlésesebb, integrált rendszerek. A közelmúltban a Specialized is úgy döntött kerékpárjakba csak a Brose rendszereket építik, és a végeredmény nem is hagy kívánnivalót maga után: Specialized Turbo Levo család. 

A csatolt táblázatok segíthetnek eligazodni az e-bike kerékpárjaink elektromos rásegítést adó, különböző rendszerei között. A legfontosabb paramétereket böngészhetitek benne.