A megújult Turbo Tero, Turbo Vado és Turbo Como

létrehozva: 2022.01.19

 A 2022-es év újdonságai, fejlesztései

Az utóbbi évek legsikeresebb elektromos kerékpárjai minden bizonnyal a Specialized Turbo Levo és Turbo Kenevo modelljei voltak. A sikerességet a kiváló geometria és kinematika, a kiforrott és az e-bike piac csúcsát jelentő elektromos rásegítési rendszerek, valamint a legmagasabb szintű integráció alapozták meg. A rivaldafényben sütkérező Levo és Kenevo modellek mellett azonban 2022-re megújultak az általános felhasználásra és praktikus mindennapi használatra szánt modellek is, így idén már a következő generációs Turbo Vado és Turbo Como modellekkel, illetve a Levo HT könnyű terepfelhasználású terepkerékpár utódjaként a Turbo Tero-val találkozhatunk.

 

 

Ha a felhasználási területet nézzük, a Turbo Como továbbra is a legkomfortosabb kerékpározás eszköze lesz, a Turbo Vado marad a „mindenes”, míg a Levo HT utód Turbo Tero egy olyan sporteszköz, melynek nyergében bármilyen terepen jól érezzük majd magunkat.

 

A különböző felhasználásra szánt 3 modell megújítása azért esett egyazon időpontra, mert egy közös elektromos rásegítési platformra kerültek, amelyet továbbra is a második generációs Brose motorra építenek, frissített elemekkel, új kiegészítőkkel és újragondolt szoftveres háttérrel. A közös platform a Turbo Vado és Turbo Tero esetén nemcsak az elektromos rásegítésben, de a vázban is megjelenik, a két modellcsalád váza gyakorlatilag azonos, a kerékpárokat az alkatrészek és kiegészítők által megcélzott felhasználási terület választja szét. Mindhárom modellcsalád, a Tero, a Vado és a Como is 3 különböző felszereltségi szintű modellel rendelkezik, név szerint 3.0, 4.0 és 5.0, és a három különböző felszereltségi szint 3 különböző rásegítési teljesítményi szintet is takar.

 

 

  • Az alapok

Az új vázkialakítás a régi elvek, a maximális menetteljesítmény, hatékonyság és jó kezelhetőség, komfort és ergonómia mentén, de a legfrissebb megszerzett tudás felhasználásával történt. A Turbo Como a legfelegyenesedettebb testtartást kínálja, de az átlépési magasság is minimalizálva lett az új dizájnnak köszönhetően. A Turbo Vado ennél valamivel sportosabb testtartást követel meg, de ezzel a felhasználási spektrum is szélesebb lehet. A két kerékpár egyaránt 2.3” 650B kerekekre épül. A korábbi, 700c kerékátmérő azért került csökkentésre, hogy ballonosabb külsővel szerelve növeljék a komfortot, ami ebben a kategóriában kiemelten fontos cél, viszont a gördülési tulajdonságok ezzel párhuzamosan nem romlottak. Minden modellbe 80 mm-t mozgó villa, illetve a 4.0 és 5.0 modellekbe komfortot adó rugós nyeregcső is kerül. A Turbo Como extrém alacsony átlépési magassága mellett a Turbo Vado modellek esetén is választhatunk alacsonyabb átlépési magasságú verziót, ezek „Step Trough”, azaz ST jelzéssel készülnek, minden hagyományos vázháromszöggel kialakított Turbo Vado-nak van egy ST verziója is.

 

 

A Turbo Tero maradt az előd által is használt, standardnak számító 29” kerékméretnél. A hatékony terepfelhasználás eléréséhez 110 mm mozgással rendelkező teleszkópokat építenek be, továbbá a 4.0 és 5.0 modellekhez alaptartozék a dropper, azaz a teleszkópos nyeregcső. A Turbo Tero család szintén tartalmaz alacsony átlépésű modelleket, a 3.0 és 4.0 felszereltségi szint alacsony átlépésű verzióit Turbo Tero ST néven találjuk meg a palettán.

  • A motor

Az elektromos rásegítés pillérét adó motorok részben műszakilag, és koncepciójukban is sokat változtak. Ahogy korábban jeleztük, a 3 felszereltségi szint: 3.0, 4.0 és 5.0 3 különböző rásegítési teljesítményi szintet is takar. Ezzel a Specialized szakít azzal a hagyományával, hogy az e-bike modellcsaládok minden modellje azonos teljesítményű rendszerrel van szerelve, eltérés korábban csak az akkumulátorok kapacitásában volt. Ezen új kerékpárok esetén a 3.0, 4.0 és 5.0 modellek motorja továbbra is a nagyon sikeres és gyakorlatilag zajtalan, szíjmeghajtású Brose 2. generációs Drive S Mag motorján alapul, viszont a maximális teljesítményük 3 különböző értékre kerültek beállításra:

  • 5.0 modellek esetén: Specialized 2.2 motor (Up to 4x you), 560W / 90 Nm
  • 4.0 modellek esetén: Specialized 2.0 motor (Up to 4x you), 470W / 70 Nm
  • 3.0 modellek esetén: Specialized 2.0E motor (Up to 4x you), 430W / 50 Nm (itt a motor E jelzése az Economy kifejezésre utal)

 A motor teljesítménye és a kerékpár felszereltsége így összhangba kerül, és egy tiszta iránymutatást ad kerékpárválasztáshoz.

 

 

A motorok maximális teljesítményüket 60 pedálfordulat/perc elérése környékén kezdik megközelíteni, az alatta lévő tartományban alacsony hatékonysággal tudjuk használni a rásegítésünket, ami egy kevésbé hatékony akku kapacitás kihasználtsággal párosul. Az optimumról 80-as pedálfordulat esetén beszélhetünk, itt adódik a legnagyobb motorteljesítmény a leghatékonyabb akku kapacitás kihasználás mellett, és a 80-as pedálfordulat a hajtáselemek élettartamára is jótékony hatással van csakúgy, mint a kerékpáros térdizületeire is. Hogy a hatékony zónában maradhassunk, a MasterMind TCD kijelző folyamatos tájékoztatást ad az aktuális pedálfordulatunkról, és javaslatot is tesz a válás szükségességéről.

A Turbo Vado és Turbo Como modelljei választhatóak IGH (Intenal Gear Hub) kivitelben, ezen belül az 5.0 modellek az enviolo AUTOMATiQ hátsó agyváltóval érkeznek. A neve is utal rá, ez egy automata váltási mechanizmussal rendelkező hátsó agyváltó, a váltás pedig a MasterMind TCD egységbe korábban általunk beállított lábfordulat alapján történik! Ez műszakilag is egy igen izgalmas fejlesztés, továbbá segít elérni az önfeledt kerékpározás érzését is, hiszen nem kell annyit foglalkoznunk az alattunk dolgozó technikával. A Specialized úttörő abban is, hogy felhasználói a végletekig menően kontrollálhassák, illetve személyre szabhassák az elektromos rásegítést kerékpárjukon. Ezeken a modelleken sincs ez máshogy, a Mission Control App. segítségével a saját igényeink szerint állíthatjuk be egyenként a különböző rásegítési fokozatokat, az applikáción keresztül nyerhetünk ki több tucat adatot és információt a kerékpárunkról, és egyéb paraméterezéseket és beállításokat is végezhetünk rajta.        

  • Az akkumulátor

Az akkumulátor kapacitása növekedett a korábbiakhoz képest, az 5.0 és 4.0 modellek 710 Wh erőforrással, míg a 3.0 modell 530 Wh kapacitású akkumulátorral rendelkezik. A 3.0 modell motorjának a „Economy” jelzése azt takarja, hogy az alacsonyabb leadott teljesítmény egy lényegesen alacsonyabb fogyasztással is párosul, így érdemben a kisebb akku mellett hasonló hatótáv eredményeket érhetünk el, mint a 4.0. és 5.0 modellek esetén. Az akkumulátorok egyébként könnyen eltávolíthatóak, a különböző kerékpárok akkui felcserélhetőek, az ipx6 vízállóságot is kielégítik, súlyuk pedig 3,9 kg. 710 Wh kapacitás esetén lemerült állapotról a teljes töltöttség 5:00 óra alatt, míg 530 Wh kapacitásnál 3:45 alatt érhető el a teljes töltöttség. 

  • A kijelző

A MasterMind Turbo Connect Display a közelmúltban a Gen3 Levo kerékpárokon debütáló MasterMind TCU továbbfejlesztett, és kifejezetten a Vado, Tero és Como kerékpárokra hangolt kezelő egysége és kijelzője. Nyugodtan nevezhetjük a kerékpár agyának is, hiszen ez tárolja a beállításokat, illetve ezen keresztül kommunikálunk a kerékpárral. Tartalmazza a MasterMind TCU-n végrehajtott fejlesztéseket, így itt is magunkra szabhatjuk a kijelzőn megjeleníthető adatok mennyiségét és tartalmát. A kijelző színes, és változó színekkel jelzi a rásegítési fokozatot is. A külső kommunikáció történhet Bluetooth és ANT+ csatornákon keresztül, a kijelző oldalán található USB-C csatolón keresztül csatlakozhat komputerhez és a Turbo Studio-hoz, és ezen USB-C csatlakozó már külső eszközök töltésre is alkalmas!   

 

     

Az egyik legfontosabb újdonság a Mission Control App-on keresztül élesíthető Turbo System Lock, amely az elektromos rendszer teljes lezárását teszi lehetővé. A kerékpár ugyan mozgatható marad, de az elektromos rásegítés nem kapcsolható, továbbá riasztó hangjelzést is kérhetünk, ha a lezárás mellett a kerékpár mégis mozgásba lendülne.

A rendszerhez integrálták a Garmin Radart, amely a Garmin által fejlesztett és a kerékpáros mögött kialakuló forgalmi helyzetet monitorozó egység. A radar által feltárt forgalmi helyzet a TCD-n kerül megjelenítésre. A Garmin Radar csak az 5.0 modellek alaptartozéka, de utólag a 4.0 és 3.0 modellekhez is csatlakoztatható vezeték nélküli kapcsolattal.

 

 

A kerékpár be- és kikapcsolása a TCD-n elhelyezett bekapcsoló gombbal történik, viszont minden más parancs vagy adatbevitel a más elektromos modelleken is használt Turbo Remote egységen történik, amely továbbra is a piac egyik legátgondoltabb és legpraktikusabb ilyen jellegű vezérlője.       

 

 

  • Meghajtás és váltás, felszereltség

A Turbo Tero esetén a 3.0 modell egy belépő, hobby sport e-mtb, így a felszereltsége is ennek megfelelően lett kialakítva, alkalmassá téve a kerékpárt, hogy kimerészkedjünk vele a hegyekbe, és elhagyjuk az aszfaltot. A 3.0 modellen ennek megfelelően 1x9 Shimano váltást, meghajtást találunk Shimano hidraulikus tárcsafékekkel. A nagyobb ugrást a 4.0 és 5.0 modellek jelentik, hiszen mindkét modellen precízen beállítható, érzékeny levegős villákat, SRAM NX és SRAM GX 1x11 váltást és 4 dugattyús hidraulikus fékeket találunk. A váz geometriája, a meghajtási rendszer és a felszereltsége mindkét kerékpárból egy harcos hardtail e-mtb –t varázsolnak.

 

 

A Turbo Vado és Turbo Como kerékpárok felszereltsége és a meghajtás és váltás alkatrészei párhuzamban vannak a fent részletezett Turbo Tero felszereltséggel, a Como és Vado esetén is 3.0, 4.0 és 5.0 modellek egy-egy ugrást jelentenek a felszereltségben is az elektromos teljesítményugrás mellett. Ami viszont ennek a két modellnek a sajátja, hogy mindhárom felszereltségi szintnek van egy IGH (Intenal Gear Hub), hátsó agyváltós modellje. A hátsó agyváltók a piac jelenleg legkifinomultabb, fokozatmentes váltását biztosító enviolo példányok. Az 5.0 modellek enviolo AUTOMATiQ Pro-val érkeznek, amelyek váltása automatikus, a korábban a TCD-n beállított pedálfordulat alapján történik, a váltás energiaellátását a pedig kerékpár akkuja biztosítja.

 

 

A 3.0 és 4.0 modellek a manuális enviolo City és enviolo Trekking darabjait kapták. A konvencionális lánchajtás és váltáshoz képest abban is eltérnek az IGH modellek, hogy meghajtásoz Gates Carbon Drive szíjat használnak a kerékpárok. A hátsó agyváltó és szíjhajtás együttese egy letisztult, alacsony karbantartási igényű kerékpárt eredményez.

 

  • Kiegészítők

Mindig nagy hangsúlyt fektetett a márka arra, hogy a kerékpárjaikat a legjobb minőségű és leg praktikusabb kiegészítőkkel szerelje fel. Így a Turbo Como és Turbo Vado modelleken egyaránt a saját fejlesztésű és a végletekig tesztelt és tökéletesített Drytech sárvédőszettet találjuk. Az integrált, nagy teljesítményű világítást szintén a Remote egységről tudjuk kapcsolni.

 

 

A kerékpárok csomagszállító kapacitása egyedülálló. A minden modellen megtalálható hátsó csomagtartó teherbírása 27 kg, és MIK HD szabványú kiegészítőkkel kompatibilis. Minden modell vázának fejcsövén van egy eltávolítható homloklemez elem. Az eltávolított lemezrész alatt egy újabb rögzítési pont található, így a kerékárok elejére egy 20 kg teherbírású csomagtartó helyezhető fel. Mindhárom kerékpár esetén a Specialized kiemeli, hogy a modellek alkalmasak gyermek- vagy csomagszállító utánfutó vontatására is, így ha a három terhelési opciót összeadjuk, egy komoly teherbírású társat kapunk magunk mellé. Korábban a mountainbike jellegű, terep falhasználású kerékpárjait kiegészítő nélkül kínálta a Specialized, viszont a Turbo Tero 3.0 és 4.0 verzió elérhetőek az említett kiegészítőkkel szerelt verzióban is, „EQ” jelzéssel.     

 

 

 SPECIALIZED TURBO TERO kerékpárok palettáját IDE KATTINTVA ÉRED EL!

⋅ 

SPECIALIZED TURBO VADO kerékpárok palettáját IDE KATTINTVA ÉRED EL!

⋅ 

SPECIALIZED TURBO COMO kerékpárok palettáját IDE KATTINTVA ÉRED EL!

⋅