A Specialized a Turbo Levo sikere után egy újabb mérföldkövet tett le az e-bike piacra.
A 2020-as modellév legnagyobb durranása egyértelműen a Creo SL megjelenése a Specialized kerékpár palettáján!
Azon szerencsések közé tartozunk, akik már a megjelenés előtt tesztelhették és alaposan megismerhették a Specialized Creo SL kerékpárokat. Első tapasztalatainkat és gondolatainkat osztanánk meg veletek az alábbiakban.
A legfontosabb, hogy az „It’s you, only faster” erre a kerékpárra illik legjobban a Specialized e-bike kínálatában. Átsegít a legmeredekebb emelkedőkön, kitolja a határainkat és amikor átlépjük a 25km/h sebességet, a motor rásegítése észrevétlenül kapcsol le. Igazi országútis élmény volt vele kerékpározni!
A motor nem a Vado/Levo/Kenevo modellekben is megtalálható Brose, hanem a Specialized saját fejlesztésű rendszere, amit az autóiparból jól ismert MAHLE céggel együtt gyártanak. Az új motor a Brose meghajtásokkal ellentétben nem szíjhajtásos (amit a gyakorlatilag hangtalan működése miatt imádunk a korábban felsorolt bringákban), hanem klasszikus fogaskerekes rendszerű. Emiatt kicsit hangosabb is, de aki hajtott már Bosch, Yamaha, stb. motoros kerékpárt, az kifejezetten csendesnek fogja találni.
A legfontosabb cél az volt, hogy a legkisebb, legkönnyebb motort (1.95 kg!) fejlesszék ki, ami valódi kerékpározási élményt nyújt. Az S-Works Creo a beépített akkumulátorral együtt 12.2 kg!
A gyári akku kapacitása 320Wh, ami elsőre kevésnek tűnhet, de itt nincs szükség akkora hozzáadott teljesítményre, mint egy Levo esetében. A Specialized Creo maximális nyomatéka 35Nm, így nagyságrendekkel takarékosabb, mint az előbb említett Brose motorok. Az integrált akkumulátorral átlagos útviszonyok közt 90-130 kilométert tudunk megtenni. Az első teszten sok szinttel, 70 kilométer alatt a teljes töltöttség 70%-át használtuk el, többnyire a közepes rásegítést használva, komoly emelkedőkkel teli útvonalon.
Ha a 320wh mégis kevésnek bizonyul, egy külső „range extender” segitségével további 160Wh-val növelhetjük a kapacitást, így a hatótáv 150 kilométer fölé tornázható. A plusz energiát tároló egység a második kulacstartón helyezhető el.
Mielőtt kipróbáltuk volna a Creo-t, nem tudtuk elképzelni, hogy elég lesz a maximum 25 km/h rásegítés, hiszen egy országúti kerékpárral általában gyorsabban haladunk ennél. A Creo nem arról szól, hogy síkon, maximális rásegítéssel, 50-nel száguldozzunk vele. Amint átlépjük a 25 km/h sebességet, a motor olyan finoman kapcsol le, hogy észre sem vesszük. Minden ellenállás nélkül, önerőből tudjuk folytatni a kerékpározást, és ha a sebességünk 25 km/h alá esik, észrevétlenül, mindenféle rángatás nélkül a motor újra bekapcsol és segít a nehezebb szakaszokon.
Sokat mentünk az új Creo-val és egyszer sem éreztük a rásegítés hiányát nagyobb sebességnél. A Creo-t a Specialized egy igazi „performance road bike”-ként emlegeti. Ebben nem értünk teljes mértékben egyet, szerintünk a Specialized Creo egy tökéletes endurance kerékpár. A legjobban a felfedező típusú országúti kerékpárosok fogják szeretni, akik a kalandokban, látnivalókban gazdag, hosszú kerékpározásokat részesítik előnyben. A Creo legjobb tulajdonsága az, hogy sok-sok kilométer után is IGEN a válasz a kérdésre, hogy: „femenjek még arra a hegyre?”
A Specialized Creo kerékpár család kétféle verzióban elérhető. Creo SL néven egy klasszikus endurance országúti, Creo SL EVO néven pedig egy gravel felszereltséget kapunk. A vázgeometria és a méretezés is azonos, különbség csak a felszereltségben van, így gyakorlatilag bármelyik modell átszerelhető országúti vagy gravel gumikra, a felhasználástól függően.
A Specialized Creo geometriában valahol a Roubaix és a Diverge kerékpárok közt helyezkedik el. Szépen fut, stabilan viselkedik nagy sebességnél is és kiszámíthatóan kanyarodik. Minden Creo modellben alapfelszereltség a Future Shock rezgéscsillapító, amiől nem tudjuk elégszer elmondani, mennyire szeretjük. A Creo SL Exper és S-Works modellekben a lezárható Future Shock 2.0, míg az SL Comp és a gravelezésre optimalizált felszereltségű Creo SL EVO modellekben a Future Shock 1.5 teszi szuper-komfortossá bringázásainkat. Egyelőre minden modell csak karbon vázzal elérhető, de egészen biztosak vagyunk benn, hogy hamarosan bemutatják az elérhetőbb árú alumínium modelleket is.
A Creo SL EVO a ballonosabb garvel külsőkön kívül dropper nyeregcsövet és „flare” hajlítású gravel kormányt is kapott. Minden Creo modell, ahogy szinte az összes 2020-as Specialized kerékpár, Power nyereggel érkezik, ami lassan a legkeresettebb és legsikeresebb nyereg lesz a piacon.
A maximális külsőgumi szélesség 700x42mm (sárvédővel 38mm), 650b kerekekkel pedig 47mm. A tengelyek „road boost” szabványúak (elöl 12x110, hátul 12x148mm), erre figyeljünk kerékcsere esetén. Természetesen a Creo is tökéletesen személyreszabható a Mission Control appon keresztül, illetve gyári tartozéka a TCD kijelző is.
Elképesztő élmény volt vele bejárni Isztria hegyes-völgyes útjait, sok-sok órát töltöttünk el a nyergében, kijelenthetjük, ha egy bringánk lehetne, ez lenne az!
...meg egy Levo, egy Roubaix, egy Epic, egy Diverge... Folytassam?
A Specialized Turbo Creo SL kerékpárról minden információt megtalálsz az alábbi videóban: