SPECIALIZED TURBO LEVO 2022

létrehozva: 2021.11.13

Mi változik 2022-ben? Gen3 Levo újdonságok.

 

2016-os bemutatása óta a Specialized Turbo Levo minden bizonnyal a legsikeresebb elektromos mountainbike a trail felhasználású e-mtb–k világában.

2022-tól már a harmadik generáció váltja az előző évi palettát a már megszokott filozófia szerint. Az előd alapjaira építve a tapasztalatok felhasználásával sok-sok apró és nagyobb változás, módosítás, fejlesztés eredményeként kapjuk meg az utódot, így a 3. generációs Turbo Levo az elkövetkező években is az e-bike piramis csúcsán fog elhelyezkedni. Bár első pillantásra ismerősnek tűnhet a formavilág és a tartalom is, de egy teljesen megújult kinematikájú, geometriájú vázat és elrendezést kapunk, sok-sok egyéb változtatással. A fő különbségek:

  • Megújult geometria, finomállítási opciókkal: flip-chip és a fejcsőszög módosíthatóság 
  • Stumpjumper Evo-tól örökölt kinematika
  • Mullet elrendezés: 29” első-, 27,5” hátsó kerék
  • A felső vázcsőbe integrált Mastermind TCU komputer, új beállítási és finomhangolási lehetőségekkel
  • S1 - S6 méretezés

 

  • Geometria

A Gen3 Levo megjelenését a friss Stumpjumper Evo inspirálta. Nem titkolt célja volt a fejlesztőknek a Stumpjumper modell sikeres kinematikájának átültetése a legújabb Levo-ra, importálva ez analóg Stumpjumper bringa elképesztő érzékenységét és progresszivitását. 

A Specialized az agresszív felhasználási területen futó trendeknek megfelelően a Gen3 családot mullet elrendezéssel kínálja, ahol az első kerék 29”, a hátsó pedig 27,5”. A Gen3 így lényegesen eltér az előd elöl-hátul 29” elrendezésétől, és a változtatás eredményeként fürgébbé és agilisebbé tették a kerékpárt. A kifutó Gen2 Levo láncvillái 455 mm-esek voltak, ami nagy stabilitást biztosított, de lomhaságot és alacsony fordulékonyságot is adott a kerékpárnak szűk ösvényeken, éles kanyarokban. A hátsó kerék méretének változása a Gen3 Levo láncvilla hosszát 441 mm-re csökkenti, és ez a hossz 27,5x 2,6” méretű külsőgumik számára is elegendő férőhelyet biztosít.

 

 

A kerékméret-változás mellett az agresszívebb felhasználási területhez igazodik a megújult geometria több más eleme is. A nyeregcső dőlésszöge meredekebb lett a régi modellhez képest, mérettől függően 78 és 76,2 fok között van, ez az érték a Gen2 esetén 74 fok volt. A fejcső szöge is változott, Gen2 Levo 66,04 fokos értéke 63,5 és 65,5 fok közé csökkent, a kormánycsapágy beállításától függően. A kormánycsapágy csésze különböző beépítési pozícióinak köszönhetően 63,5, 64,5 vagy 65,5 fok meredekségek közül választhatunk a fejcsőszöget tekintve.

 A gyári dobozából kivéve a kerékpárt „High” pozíciójú középrész beállítással találkozunk, de a láncvillákon található állító csavarok segítségével 7 mm-el lejjebb, „Low” pozícióra módosíthatjuk a középrészt, 350 mm-ről 343 mm-re csökkentve annak magassági pozícióját, amely nagyobb stabilitást biztosíthat nagy sebességű lejtőkön.

 

 

Az itt felsorolt beállítási lehetőségek együttesen biztosítják annak lehetőségét, hogy a Levo széles körben lehessen optimális kerékpár a játékosabb trail-eken és a nagy meredekségű lejtőkön egyaránt. A sok állítási lehetőség ad egy bonyolultságot is a kerékpárnak, de biztosítja annak lehetőségét, hogy bármilyen terephez vagy kerékpározási divathoz igazodhass később. 

 

     

  • Méretezés

6 vázméretet kínál a gyártó, S1-től S6-ig. A nagyobb méretek a első sorban a „reach” érték növekedését adják, gyakorlatilag a vázhossz növekedéseként tekinthetünk rá, míg az átlépési magasság csak kis mértékben nő. Ennek eredményeként egy testmagassághoz több vázméret is optimális lehet annak függvényében, mi a felhasználási terület és milyen a kerékpározási stílusunk. Ha egy 173 cm magas rider a játékosságot tartja szem előtt, S2 méretet is választhat magának, S3 méret lehet a „középút”, míg S4 vázmérettel stabilan, nagy sebességű rombolóként lejtőzhet a leg extrémebb lejtőkön is. 

 

 

 Mastermind TCU

A Gen3 Levo másik szembetűnő újítása a felső csőbe integrált Mastermind Display, amely pontosan ugyanabban a pozícióban kapott helyett, mint a Gen2 Levo kezelését segítő korábbi TCU egység. A kijelző számtalan adatot tud megjeleníteni a kerékpárhoz és a kerékpározásunkhoz kapcsolódóan, ezen adatok mennyiségét, elrendezését, a megjelenítés stílusát is magunk szabhatjuk meg, a kijelző konfigurálását pedig a Mission Control App.-on végezhetjük el. Kívánalmaink szerint szerepelhet kettő vagy 3 sorban adat: a megtett kilométer, a megmászott szintemelkedés, a hatótáv, vagy akár a mi teljesítményünk és a kerékpár hozzáadott teljesítménye wattokban mérve. Külön érdekesség, hogy üzemmód kiíratása nélkül is tudjuk, melyik rásegítési fokozatban vagyunk, hiszen Eco módban kék színben, Trail módban zöld színben, Turbo módban pedig narancs színben íródnak az adatok a kijelzőre.       

 

 

  •  Micro Tune

A Specialized egy ügyes funkcióval egészítette ki a Mastermind egységet. A Micro Tune lehetővé teszi a kerékpáros számára, hogy 10 %-os ugrásokban hangolja a rásegítés mértékét menet közben is, attól függetlenül, hogy a klasszikus Eco, Trail vagy Turbo beállítási fokozatokban teker éppen. Ha két másodpercig lenyomva tartjuk a „+” gombot, a kapcsolónk Micro Tune módba lép, amelyben 10 fokozatban tudjuk csökkenteni vagy növelni az „Assist” és a „Peak Power” értékeket a „+” és „-” gombok segítségével. Finomhangolás után bármikor kiléphetünk ebből az üzemmódból a '+' gomb ismételt 2 másodperces lenyomásával. És hogy miért lehet hasznos ez a funkció? Ez adja a leggyorsabb hozzáférést a Mission Control App.-ban előzetesen beállított értékek módosításához. Ez jól jöhet olyan esetekben, amikor a korábban megadott értékeket szeretnék az aktuális terepviszonyokhoz hangolni gyors ütemben, vagy éppen a hozzánk csatlakozott, más beállításokkal velünk kerékpározó társakhoz igazítanánk kerékpárunk hozzáadott teljesítményét.  

 

 

 

  •  Frissített és továbbfejlesztett motor a tartósság érdekében

A Specialized 2.2 motor teljesítményértékei nem változtak az elődjéhez (2.1 motor) képest, továbbra is 565 Watt maximum teljesítményt és 90 Nm csúcsnyomatékot kapunk. Viszont a korábbi problémás motoralkatrészek javított elemekkel lettek cserélve, így a Specialized bízik benne, hogy a korábban előforduló csapágy- és szíjproblémák már a múlté. A rendszer energiaellátását biztosító akkumulátor maximális kapacitása továbbra is 700 Wh, ami a legnagyobb erőforrások egyike a piacon jelenleg is. A rendszerhez a Mission Control applikációval Bluetooth csatornán kapcsolódhatunk, továbbá ANT+ pulzuspánttal is kontrollálhatjuk a motoros rásegítés mértékét.   

 

  1. Egyedi hangolású motor az optimális teljesítmény és nyomaték érdekében
  2. Robusztus szíj a hosszú távú és megbízható teljesítmény-leadásért
  3. A MasterMind TCU firmware optimalizálja a hatékonyságot és a teljesítményt
  4. Az új fedél és a dupla tömítések a töltőnyílásnál növelik az időjárásállóságot

 

  • Turbo Levo2022 Paletta

A paletta a korábbi 4 felszereltségi szinthez képest bővült, a 2022-es kínálatban már 6 modell közül választhatunk. A filozófia változatlan, a legolcsóbb modellt választva is ugyanazt a progresszív geometriát, ugyanazt a motorteljesítményt, elektronikát, szoftveres hozzáférést kapjuk, így a legolcsóbb modell is alapja lehet az élménykerékpározásnak. A palettán felfelé haladva a felszereltségi szint növekszik, továbbá a vázanyag változik alumíniumról karbonra. 2022 modellnevek, felszereltségi szintek:

 

S-WORKS TURBO LEVO:

vázanyag: FACT 11m full carbon,

rugóstag: FOX FLOAT X2 Factory, LSC, LSR, 2-position lever, Kashima

villa: FOX FLOAT 38 Factory 29, Grip2, 44mm offset, HSC, LSC, HSR, LSR, 160mm, Kashima

váltás: SRAM XX1 Eagle AXS

fékek: Magura MT7, 4-piston caliper, hydraulic disc, 203mm rotor

 

TURBO LEVO PRO:

vázanyag: FACT 11m full carbon,

rugóstag: FOX FLOAT X2 Factory, LSC, LSR, 2-position lever, Kashima

villa: FOX FLOAT 38 Factory 29, Grip2, 44mm offset, HSC, LSC, HSR, LSR, 160mm, Kashima

váltás: Sram X01 Eagle

fékek: SRAM Code RSC, 4-piston caliper, hydraulic disc, 220/200mm

 

TURBO LEVO EXPERT:

vázanyag: FACT 11m full carbon,

rugóstag: FOX FLOAT X2 Performance Elite, LSC, LSR, 2-position lever,

villa: FOX FLOAT 38 Performance Elite 29, Grip2 damper, 44mm offset, HSC, LSC, HSR, LSR, 160mm

váltás: Sram X01 Eagle

fékek: SRAM Code RSC, 4-piston caliper, hydraulic disc, 220/200mm

 

TURBO LEVO COMP:

vázanyag: FACT 11m full carbon,

rugóstag: FOX FLOAT X Performance, LSR, 2-position lever,

villa: FOX FLOAT 36 RHYTHM 29, GRIP damper, 44mm offset, 2-position sweep adjust, 160mm

váltás: Sram GX Eagle

fékek: SRAM Code RS, 4-piston caliper, hydraulic disc, 220/200mm

 

TURBO LEVO COMP ALLOY:

vázanyag: FSR Alloy Frame,

rugóstag: FOX FLOAT DPS,

villa: FOX RHYTHM 36, 160mm

váltás: Sram GX Eagle

fékek: SRAM Code R, 4-piston caliper, hydraulic disc, 200mm

 

 TURBO LEVO ALLOY:

vázanyag: FSR Alloy Frame,

rugóstag: RockShox Deluxe

villa: RockShox 35 Silver, 160mm

váltás: Sram NX Eagle

fékek: SRAM G2, 2-piston caliper hydraulic disc, 200mm

 

Turbo Levo 2022 paletta további részletek: katt ide!