TURBO LEVO FSR 2019 - "THE POWER TO RIDE MORE TRAILS"

létrehozva: 2018.09.26

 

 

A Specialized nem ült sokáig a Turbo Levo kerékpárok első generációja által learatott babérokon. 

 

Az első generációs Turbo Levo család és a legújabb Stumpjumper tapasztalataiból kiindulva a Specialized komoly változtatásokat hajtott végre az új Turbo Levo-nál. 29” kerekekkel érkezik (6Fattie kompatibilis), hosszabb felsőcsővel, laposabb fejcsőszöggel, alacsonyabbra került súlyponttal és rövidebb hátsó háromszöggel épül. Emellett 150mm-re nőtt a hátsó rugóút, és az elektromos rásegítés egy új motort kapott, amely kisebb és könnyebb lett, de erősebb, és jobb hőtechnikai tulajdonságokkal bír.

Az új akkumulátor akár 40%-kal nagyobb hatótávolságot biztosít, és megújult szoftver kezeli. Ami viszont változatlan maradt: a Specialized elkötelezettsége, hogy elsősorban egy tökéletes mountainbike-ot, másodsorban pedig egy tökéletes pedelec kerékpárt hozzon létre.

Specialized komoly erőfeszítéseket tett a már korábban is kiváló Turbo Levo fejlesztésébe, és ez a munka kifizetődni látszik.

 

 

 

A váz

 

A Levo vázban is megtaláljuk az utóbbi Stumpjumper fejlesztések eredményeit, így nem csoda, hogy a Levo-k sokban hasonlítanak a rásegítés nélküli testvérre. A Stumpjumperhez hasonlóan itt is aszimmetrikus híd köti össze a felső és nyeregvázcsöveket, csökkentve a vázra érkező plusz igénybevételeket az aktív hátsó, rugózó elemből, növeli a merevséget, és ez a kialakítás jótékony hatással van a kerékpár kezelhetőségére is. A hátsó rugóút 150 mm-re nőtt a korábbi 135 mm-el szemben, és progresszívabb is lett.   

 

 

turbe levo kerékpár

 

 

Változott a vázgeometria is: a „reach” ~25 mm-rel nőtt, a láncvilla hossza pedig 4 mm-rel csökkent, tovább javítva a kerékpár agilitását. A fejcsőszög 66 fokos, és meredekebb lett az üléscső szöge, a jobb mászási pozícióhoz igazítva.

A legújabb Levo termékcsaládot 29”-os kerekek köré építi a Specialized, és akár 2.6” szélességű külsőket is használhatunk. A váz természetesen fogad 650b kerekeket is, 2.8” vagy 3.0"-os szélességgel, és az Enduro modelleknél alkalmazott „flipchip” segítségével hangolhatjuk a geometriát a magasabb vagy alacsonyabb profilú kerekekhez, így tarthatjuk a középrészt a talaj felett az általunk kívánt magasságban.

 

 

turbo levo ár

 

 

A sok újítás egyik fontos nyeresége a súlycsökkenés is a korábbi modellhez képest, a 400 g mínusz viszont nemcsak az áttervezett geometria, falvastagságok és csőátmérők hozadéka, sokat spórolt a gyártó az újragondolt akku és motortartó rendszeren. Az új aluvázak könnyebbek lettek a korábbi S-Works karbon verziónál is!

 

A motor és az akkumulátor

 

Az új 2.1-es verziójú motor a Specialized és a Brose közös fejlesztése, a maximális teljesítménye 530W-ról 560W-ra nőtt, míg a maximális rásegítés 410%-ra növekedett az előző, 1,3 verzióhoz képest, ott ez az érték 380% volt.

Ez a teljesítménynövekedés a motoron belüli nagyobb és szélesebb mágnesek használatának köszönhető, ami egyben jobb termikus tulajdonságokat eredményez és a hővel szembeni stabilitást is biztosítja. Mindezen változtatások ellenére is sikerült a motor befoglaló méretét 15%-al csökkenteni az előzőhöz képest, ami így komoly mérnöki bravúr.

 

 

turbo levo motor

 

 

A motor teljesen új, áttervezett elektronikát tartalmaz, szintén hozzájárulva a hőstabilitáshoz, tovább csökkentve a túlmelegedés okozta teljesítményingadozást. Az újraprogramozott motor már alacsonyabb lábfordulatnál ( 10-40 fordulat/perc) is képes a 90 Nm csúcsnyomaték elérésére, továbbá az akku kapacitásával is hatékonyabban fog gazdálkodni. 

A motor esetén a méret mellett a súlycsökkenés is jelentős, a magnézium házban dolgozó motor 400 grammal könnyebb az elődjénél. Ami nem változott: a szíjhajtás, ami továbbra is garantálja a motor sima és csendes működését, és hatékonyan csökkenti a zavaró rezonanciát.

A vázgeometria és motorméret változtatások eredményeként több hely marad a vázon a SWAT boxnak és a nagyobb méretű kulacsnak is. A motor továbbra is rendelkezik nyomatékmérő szenzorokkal, a kerékpáros által leadott teljesítményt megjeleníthetjük egy kijelzőn is, így gyakorlatilag ingyen juthatunk wattmérőhöz is ezen a kerékpáron. 

A „walk assistance” funkció az új verzión kisebb időkésleltetéssel, és nagyobb teljesítménnyel érhető el.

 

 

specialized turbo levo

 

 

A 2019-es Turbo Levo kerékpárok az új M2 sorozatú akkumulátorokat tartalmazzák. Az S-Works és Expert modellek 700W h-os lithium-ion akkumulátorral rendelkeznek, az alacsonyabb specifikációjú modellek pedig a szabványos, 500Wh-os akkumulátorokkal érkeznek. Mivel a külső méret megegyezik a két akkumulátor esetében, így az 500 Wh-t bármikor cserélhetjük a nagyobb kapacitású testvérre. Külső méretben ugyan nem, de a belső cellarendszeréből adódóan súlytöbblete van ennek az akkunak, 750 grammal nyom többet a kisebb kapacitású társánál. A BMS akkukezelő rendszer biztosítja a kiegyensúlyozott és hatékony működést és ennek köszönhetően a hosszú élettartamot. A töltési idő kb. 4 óra az 500Wh-os akkumulátoroknál és 6 óra a 700 Wh-os  esetében. Az elhelyezés és méretváltozások miatt a régi és új Levo akkumulátorok nem lesznek kompatibilisek.

 

Testreszabhatóság és szoftveres háttér

 

A motor új „agya” a Specialized Turbo Connect Unit (TCU). Ez egy egyszerű kijelző a felsőcső tetején, adatokat szolgáltat akkumulátor töltöttségéről, a rásegítési fokozatról (Eco, Trail vagy Turbo), és be- és kikapcsolja az akkumulátort.

 

 

specialized turbo levo kijelző

 

 

A „kijelzőn” megjelenő 10 LED mindegyike 10 százalékos akkumulátor töltöttségi szintet jelent, így könnyedén nyomon követhetjük annak aktuális állapotát. A TCU egységet Bluetooth vagy ANT + segítségével is összekapcsolhatjuk a Specialized Mission Control App szoftverrel, vagy további ANT + eszközökkel.

 

 

 

Az új modell esetén elérhető, opcionálisan megvásárolható kiegészítő a Turbo Connect kezelő és képernyő (TCD), amely megjeleníti az összes, kerékpár állapotáról és az aktuális útról lekérhető adatokat. Továbbra is rendelkezésre áll az Infinite Tune funkció, amely lehetővé teszi a motor jellemzőinek testreszabását minden egyes rásegítési módban, így beállíthatjuk a motor támogatását és a rendelkezésre álló maximális motor teljesítményt. Továbbá beállítható a rásegítés azonnali bekapcsolása vagy időbeni eltolása a pedálozás megkezdésével párhuzamosan.

 

 

specialized levo árak

 

 

Továbbra is rendelkezésre áll a Smart Control funkció, ami segítheti időben, vagy a hátralévő táv függvényében beosztani a rendelkezésre álló akku kapacitást, nehogy az út szélén hagyjon minket a kerékpárunk rásegítés hiányában.

Az alkalmazás lehetőséget ad egyébként az alapvető diagnosztika áttekintésére, adatokat szolgáltat a motor, az akkumulátor és az elektronikus rendszerek állapotáról. Továbbá rögzíthetjük és elmenthetjük a túráinkat, és feltölthetjük őket pl: a Strava-ra.

Továbbá:

Új, könnyebb alu hajtókarokat találunk a Levo-n az Expert szintig, míg az S-Works modell karbon karokkal érkezik. A speciális igények szerint kialakított alumínium karok 100 gramm, míg a karbon karok 200 gramm súlycsökkenést eredményeznek.

A paletta csúcsán található S-Works modell a sok mínusznak köszönhetően már befér 20 kg alá, de a megfizethetőbb árú Expert modell is 21,3 kg. Az átalakított geometria és ezek a súlyadatok egy egészen kiválóan viselkedő és jól kezelhető kerékpárt eredményeznek, amit a menetpróbáink után csak megerősíteni tudunk.

Minden Turbo Levo FSR 1x11 váltással kerül forgalomba, a Specialized szerint az 1x11 által kínált tartomány elengedő a rásegítés mellett, biztosan kiszolgálja a kerékpárost a legszélsőségesebb terepviszonyok között is. Minden váltókar 1x ugrást tesz lehetővé fel és leváltásnál is, ezzel kímélve a rendszert.

A hölgyeknek szánt Women's Turbo Levo ugyanazt a vázat és geometriát használja, de a kiegészítők (kormány, markolat, nyereg) és a rugózás hangolása is a  női felhasználók igényeihez igazítva kerül piacra.

 

 

turbo levo ár

 

 

 

Első benyomásaink a tesztek után:

 

A motor ugyan nem lett névlegesen erősebb, a csúcsteljesítmény nem nőtt, de a teljesítmény leadásának karakterisztikáját sikerült olyan irányban javítani, mintha valós teljesítménynövekedést adna az új motor. Mivel az asszisztencia elindításának gyorsasága beállítható, így ennek alacsony értéket hagyva a kerékpár gyakorlatilag kilő minden indulásnál, vagy a kanyarok utáni kigyorsításnál. Mindezekből az következik, hogy a legalacsonyabb rásegítési módban is vidáman kerékpározhatunk a nehezebb terepeken is, sok akkukapacitást megspórolva. Korábban azt tapasztaltuk, hogy egy átlagos, 70-80 kg körüli kerékpáros nagyon intenzív használat és rásegítés mellett 1000-1200 m szint gyűjtése után az elektromos kapacitás nagy részét elhasználta, most a 700 Wh-s akkumulátor ezt min. 1500 m szint begyűjtésére tolja ki. A vázgeometria módosítása a nehezebb terepeken történő kerékpározást jótékonyan befolyásolja, hozta azt a javulást, amit a geometria fő számainak változása indokolhat.

Mindezen változások és a súlycsökkenés és a nagyobb hatótáv nagyon élvezetéssé teszi a bringázást a Levo nyergében, bár hiányérzetünk a korábbi verzió esetén sem volt.    

     

specialized turbo levo

 

 

 

A SPECIALIZED TURBO LEVO kerékpárok 2019-es palettája:

 

 modell: váz villa: váltás: akku: ár:
TURBO LEVO FSR M5 Premium Aluminum RockShox Sector RL 150 mm SRAM NX 11sp 500 Wh 1 349 000 Ft
TURBO LEVO FSR COMP  M5 Premium Aluminum RockShox Revelation Charger RC 150 mm SRAM GX 11sp 500 Wh 1 799 000 Ft
TURBO LEVO FSR COMP CARBON  FACT 9m Carbon / M5 Alloy FOX 34 Rhythm E-bike 150 mm SRAM GX 11sp 500 Wh 2 179 000 Ft
TURBO LEVO FSR EXPERT CARBON  FACT 9m Carbon / M5 Alloy RockShox Pike RC29 150 mm SRAM X1 11sp 700 Wh 2 569 000 Ft
S-WORKS TURBO LEVO FSR   FACT 9m Carbon / M5 Alloy FOX 36 Factory E-bike  150 mm SRAM XX1 11sp 700 Wh 3 499 000 Ft

 

 (fotók: bikeradar)