Specialized Allez 2018 - ne érd be kevesebbel!

létrehozva: 2018.04.15

Az Allez modell tőkéletes példája annak, hogy belépő kategóriában is lehet nagyon magasan a mérce.

Ezt a kerékpártesztet egy Bikemag-on megjelent cikk (megnézheted ITT), és annak utóélete (katt IDE!) ihlette.

 A Specialized Allez család a méltán híres márka belépő szintű országúti modelljeit gyűjti össze. A paletta 2018-ra megújult, magán viseli a korszerű kerékpárgyártás követelményeit és ismérveit. Olyan megoldásokat és extrákat hoz elérhető közelségbe a hobby kerékpárosok számára, amelyek korábban csak a magasabb kategóriájú, borsosabb árú kerékpárokon voltak megtalálhatóak. És ami talán még fontosabb, a kerékpár nyergében átélhető élmény soha nem volt ilyen magas szintre emelve a belépő kategóriában.    

Az Allez modellek története messzire nyúlik vissza. Mike Sinyard 1974-ben alapította meg a Specialized céget, mely kezdetben kerékpáralkatrészek kereskedésével foglalkozott. Saját kerékpárjait 1981-ben kezdte forgalmazni, az első két modell a Sequoia és Allez voltak. Rövid fejszámolás után rádöbbenhetünk, az Allez család 37 éve jelen van. A fennmaradás legfontosabb alapját az biztosította, hogy a modellcsalád folyamatosan megfelelt az adott kor műszaki és esztétikai követelményeinek, továbbá az egyre erősödő piaci versenyben mindig hozzá tudott tenni olyan pluszokat, amelyekkel meggyőzte a leendő vásárlókat, és magához láncolta a régi tulajdonosokat.    

A kerékpár lelkét természetesen a váz+villa páros adja, ezt 2018-ra teljesen áttervezték. A váz alapanyaga E5 Premium Aluminium”, ami jelenleg a legjobb mechanikai tulajdonságokkal rendelkező alapanyag a Specialized vázépítési gyakorlatában. A speciális ötvözet +15% húzószilárdság-növekedést eredményez az általánosan vázépítésre használt 6000-es  alumíniumokhoz képest, és ezt már megkapjuk a belépő országúti modellnél. A hatékony alumínium csőmegmunkálás és hegesztési technológia eredményeként egy változó falvastagságú és keresztmetszetű, könnyű, csőkapcsolatoknál mégis merev vázat kapunk. Az alapanyag, vázkeresztmetszetek, minden részlet maximális harmóniában van a megcélzott felhasználási területtel és a kívánalmakkal. A belépő modell is egy karbon villát kap, amiben még a nyak is ebből az alapanyagból készült, tapered kivitelben. Itt az alapanyag kihangsúlyozása az általa nyújtott rendkívül magas komfort miatt fontos. Az előző variánsok a karbon villaszárak mellett alumínium nyakkal készültek, így az alapanyag módoulása néhány száz gramm súlycsökkenést is eredményez. És továbbra is egy 249.000 Ft-os kerékpárról beszélünk!

És ha túllendülünk a műszaki tartalmon, esztétika terén sem kell szégyenkeznie az Allez modelleknek. Szépen eldolgozott hegesztési varratok, ízléses papucsok és egyéb, szépen kimunkált kapcsolati megoldások jellemzik a vázat. Bármelyik modellt is választjuk az Allez családból, rendkívül magas minőségű fényezést kapunk, a színek valósággal életre kelnek. Az már csak hab a tortán, hogy ebben az árkategóriában nem szokványos módon vázon belüli bowdenvezetést találunk a kerékpáron. Az összképet tekintve inkább a nálánál kétszer drágább kerékpárokhoz igazodik minden egyes Allez.

A váz enyhén sloping geometriájú és 2018-ra áttervezésre került, majd’ minden dimenziójában módosult. A geometria módosulása a több komfort irányába tolta a kerékpárt, a régebbi vázak 1,42 „reach/stack” aránya 1,5-re módosult. Viszont az agilitásból nem szerettek volna többet veszíteni, így maradt a korábbi fejcsőszög.  A homlokcső és a villa magassága is növekedett néhány milliméterrel, ez utóbbi segíti a sárvédő elhelyezését is. A vázon egyébként sárvédő és csomagtartó szemeket is találunk, tovább erősítve a sokcélú felhasználást. A  csőhosszak és szögek alkalmassá teszik arra, hogy a megcélzott felhasználói kategória kerékpárosai alatt tökéletesen beállítható legyen hobby sportoláshoz, edzéshez, de akár túrázáshoz és mindennapos ingázáshoz is. Az utóbbi két csoport akár 28 mm-es külsőket is használhat a vázzal. 

Nézzük a felszereltséget: a váltást a Shimano Claris család végzi, 2x8 áttétellel. A Shimano esetén is általános tendencia, hogy a magasabb kategóriájú szettek mechanikáját, ergonómiáját, tulajdonságait örökítik az alsóbb kategóriákba. Ha ránézünk a Claris fékváltókarra, azt láthatjuk, hogy a 2009-ben, a 7900-as Dura-Ace szetten megreformált fékváltókar kialakítás a paletta legolcsóbb szegmensébe is megérkezett, így itt is egy kecses fékváltókart szorongathatunk, lobogó bowdenek nélkül, és a többszörösébe kerülő drágább testvérek megjelenése is a Clarisé lett. Szerencsére a váltás teljesítménye is folyamatosan zárkózik fel a felsőbb szettekhez, már csak a régi, véleményünk szerint hibás beidegződést kellene elhagyniuk a vásárlóknak, miszerint a váltásról ítélik meg a kerékpárt. Az alsó szegmens groupset-jei is annyit fejlődtek, hogy problémamentesen szolgálnak ki széles rétegeket és tübb felhasználási területet. A Specialized is Sunrace sorokat használ az olcsóbb modelljei esetén, ehhez KMC X8 lánc társul. Itt is meg kell jegyeznünk, hogy a kerékpár jellege és felhasználási területe mellet teljességgel elégséges az általuk nyújtott teljesítmény.

A szett talán leggyengébb eleme az alap Shimano RS200 hajtómű. A régi négyszög szabvány mellett a súlya sem versenyképes, de egy elvárható tartósságot, közepes teljesítményt és megfelelő merevséget a japán óriás az alsó kategóriákban is megad a felhasználóknak. Meglehet, itt csak azért van hiányérzetünk, mert a palettán egyel feljebb található, 299.000 Ft-os Allez Sportban a nagyon igényesen megmunkált, integrált tengelyes Praxis Alba hajtómű kerül beépítésre, és nagy kedvenc ez a remek darab. A váz természetesen menetes középcsapágyat fogad. 

A kerekek a márka saját gyártású, belépő modelljei, Axis Sport néven. Jobban megvizsgálva őket észrevehetjük, hogy a Specialized itt is, a kategória átlagához képest műszaki szempontból jobb és ízlésesebb kerekeket épít be. A 20/24 küllőzésa kissé emelt felniprofillal stabil megoldást ad elöl radiál, hátul pedig vegyes fűzéssel. A korábban kiemelt karbon villa pozitív tulajdonságai ide is visszacsatolnak, a könnyű és viszonylag merev első kerék nem okoz komfortcsökkenést. Az agyak normál csapágyazásúak, viszont látható rajtuk a kategóriához képest igényesebb tervezés, esztétikusabb és finomabb megmunkálás, felületkezelés. A Specialized Espoir Sport külsők 25 mm szélesek, amit csakis üdvözölni lehet a jobb komfort és menettulajdonságok miatt. A defektállóságuk magas a benne elhelyezett blackbelt védelemnek köszönhetően, de ez a gumi súlyára is kihat. A kerékpár agilitása nagyban növelhető egy könnyebb külsővel, persze így a biztonság kárára gyorsulunk.       

Az egyéb kiegészítők, amik felett sokszor hajlamos a kerékpárvásárló elsiklani: mivel a kerékpáros és kerékpárja között a pedál, nyereg, kormány/fékkar a fő kapcsolódási pontok, így ezek paraméterei alapvetően befolyásolják a kerékpározási élményt. Ha ezek nem megfelelő pozíciókban vannak, vagy az ergonómiájuk nem találkozik a felhasználó igényeivel (aminek felderítése sokszor nem is olyan egyszerű feladat), a kerékpározással szemben támasztott alapvető pozitív élményeket sokszor nem kapja meg a kerékpáros. Ezen perifériákat tekintve a Specialized mindíg is a legerősebb kerékpárgyártók között volt. A legnagyobb orvosi stábbal, tapasztalattal, és fejlesztői csapattal rendelkezik, és ez a kiegészítők terén mindenhol visszaköszön. A Body Geometry Fit jegyében egy olcsóbb Specialized kerékpár esetén is jó eséllyel hosszabb távon is kényelmes nyerget kapsz. A kormány mérete és geometriája igazodni fog nemcsak a kerékpár méretéhez, de a felhasználási területhez is. De még a kormánybandázst sem fogod azonnal a kukába kívánni, hacsak nem egy extra szín vagy minta a kívánalmad.

Menet közben:

A kerékpár geometriája jól eltalált - ahogy korábban írtuk - sokféle felhasználi területhez állítható be megfelelően. A hátsó vázelemek kecsessége és a karbon villa meglepően magas komfortot biztosít, így hosszabb túrákra is megfelelő társ lesz.  Ugyan nem fogod megnyerni vele márciusban a Tihany-kupát, de az odáig vezető úton biztosan elvihet, és itt most természetesen az elvégzett téli edzésmunkára gondolunk.  A kerékpár menet közbeni stabilitása, egyenes futása, kanyarodás közbeni viselkedése a kategória egyik legjobbjává teszi. Az élményt tovább erősíti, hogy az alapmodell is 8,9 kg 56-os vázméretnél. A legolcsóbb Allez megvásárlása esetén sem kell majd kompromisszumokat hoznod, a gyári felszereltség jó eséllyel kielégít majd. Az adatokban, paraméterekben nem kifejezhető élmény pedig még többet nyújt majd, bármelyik Allez-t választod is.       

     A Specialized Allez paletta: katt IDE!