Merida Silex

létrehozva: 2017.09.13

Egy kerékpárt mindenre? Igen!!

A kerékpáriparban az elmúlt 25 évben lezajlott innováció elvitathatatlan. Ez megnyilvánul az alkalmazott alapanyagokban, technológiákban, műszaki megoldásokban, továbbá sikerült a kerékpárokat a felhasználók igényeihez és a felhasználási területekhez igazítani. Nagyon jó kerékpárokat találhatunk az eltérő céljainkhoz, a különböző kerékpározási stílusokhoz, sportoláshoz és általános használatra is. A hajlított kormányos gépek is soha nem látott népszerűségnek örvendenek, verseny és hobbysport, túrázás vagy mindennapos használatra is válogathatunk közöttük. De vajon választhatunk-e olyan kerékpárt, ami mindezeknek a céloknak egyszerre megfelelhet?

A Merida dobott egy nagyot ebben a szegmensben: megalkotta a SILEX-et. És hogy mitől lesz annyira jó mindenes? A bringában országútis külsőség és montis belsőség lett vegyítve sok-sok jól átgondolt részletmegoldással. Az első menetpróbáink után úgy érezzük, ez lehet a valaha gyártott leg sokoldalúbb kerékpár azzal kiegészítve, hogy a különböző felhasználási módokban is egytől-egyik nagyon jól teljesít.

A 2017-es Merida kereskedői találkozó talán legizgalmasabb újdonsága volt ez a kerékpár. Minden tesztelő, kerékpárt próbáló ugyanazon két következtetést vonta le a próbaút után: műszakilag nagyon átgondolt, jól kitalált kerékpárról van szó mind a fő elemeit, mind a felszereltséget és kiegészítőket tekintve, továbbá a nyergében kapott kerékpáros élmény egyedi és eddig utánozhatatlan.

Kezdjük az utóbbival: sokunkat nem csak az egyik (országút) vagy másik (terep) szakág sajátít ki magának, hanem mindkettőt űzzük párhuzamosan. Továbbá kerékpárt használunk napi közlekedés, vagy túrázás, kirándulás céljából is. Az aktuális kerékpáros tevékenység előtt hoznunk kell egy döntést: az edzést/kikapcsolódást milyen felületen óhajtjuk végezni, és ehhez a célnak megfelelő kétkerekűnket vesszük elő. Országútival nem merészkedünk le a szilárd burkolatról, montival pedig majd’ minden alkalommal az elpocsékolt idő és energia kategóriába soroljuk a terepig aszfalton oda, onnan aszfalton vissza, vagy az egyéb átkötő szakaszokat. Eddig én is teljesen valószerűtlennek gondoltam, hogy olyan kerékpárt hajtsak, aminek a nyergében ülve zökkenőmentesen váltsak a felületek között. Azaz ne érezzem hátrányát az aktuális kerékpárnak egyik vagy másik útfelületen, és egy kerékpáron ülve hasonló élvezetet nyújtson minden felület. A Silex-el azonban ez megváltozott. Az aszfaltos szakaszok után olyan kezelhető és komfortos maradt terepen is mintha ez magától értetődő volna. Ahhoz, hogy ez az érzés létrejöjjön, a Meridánál az alábbi dolgokat gondolták ki a Silex esetében:

A kerékpár alapja az egyedi váz-szett:

  • A montis koncepcióból adódóan egy hosszú „reach”-el és magas fejcsőszöggel rendelkező darabról van szó, ami terepre érve is nagyon jó kezelhetőséget és minden burkolattípuson magas komfortot biztosít. Aki bizonytalan a hajlított kormánnyal, annak magabiztosságot, aki gyakorlottab annak pedig nagyobb sebességet nyújt.
  • A váz alu és karbon verzióban is elérhető, és fontosnak tartjuk kiemelni, hogy minden modell „tapered” karbon villával kerül piacra. A vázszett tömege nem hagy kívánnivalót maga után: az alu verzió ~1500 + 500(villa)g, a karbon pedig ~1000 + 500(villa)g.
  • Minden modell tárcsafékes (flat mount 160/160 mm) kialakítású, ami szintén az általános használhatóságot segíti elő.
  • A vázszett a jó súly és geometria mellett azonban más extrákat is tartogat: 100x12 és 142x12 tengelyekkel rögzítjük a kerekeket. Klasszikus gravel használathoz feltehetünk 42 mm széles külsőket is,aszfaltos edzéshez könnyű súlyú országútit, de akár 2,25*650b méretű monti kerékszettet is fogad, a kerékpár széles felhasználhatóságát elősegítve.
  • További finomságok: az ízléses megjelenést segíti elő a vázon belüli bowdenvezetés, és 5 helyen alakítottak ki csavarlyukakat kulacstartók és további csatlakozási pontokat a sárvédők és csomagtartók fogadására is.

Ugyan különböző kerékszettek találhatóak a különböző modelleken, de a külső megegyezik: mindegyikre a Merida és a Maxixs  közös fejlesztése, a „semi-slick” Maxxis Gravel 35 került. Aszfalton történő haladásnál nagyobb nyomáson a futófelület gyorsasága érvényesül, míg terepen, alacsonyabb nyomáson nagyobb komfortot és az oldalsó minta bevonásával nagyobb tapadást kaphatunk.

A Silex paletta logikusan felépített, és összesen 8 különböző modellt tartalmaz, 5 alumínium és 3 karbon vázas alappal.  A kínálat alsó két szereplője mechanikus, az e felettiek már hidraulikus tárcsafékkel érkeznek. Nagy öröm, hogy fele-fele arányban találkozhatunk 2 és 1 tányéros rendszerekkel, mindkettőnek van létjogosultsága a kerékpáron. Kerékpározási stílustól függően választhatod a Shimano 2 tányéros rendszereinek váltási és áttétel finomságát illetve a SRAM egytányérosok rendszereinek egyszerűségét és határozottságát. Az áttétel-tartomány közel azonos mindkét rendszer esetén.

Az első menetpróbák után már nagyon várjuk a saját példányainkat.

 

További információkért és a tesztkerékpárokért keress minket a Speed-Way –ben!